Kopernik była kobietą. Panie już nie boją się „męskich” zawodów
Kopernik była kobietą. Panie już nie boją się „męskich” zawodów
77 proc. kobiet deklaruje, że podjęłoby pracę w „męskim” zawodzie, a 23 proc. twierdzi, że nie zdecydowałaby się na zajęcia, które – często stereotypowo – uznawane są za profesje dedykowane głównie dla panów, wynika z najnowszego badania Grupy Progres. Kobiety coraz częściej chciałyby wejść w świat męskich zawodów, wśród tych najbardziej popularnych – w których chcą pracować panie – są mechanik samochodowy, spawacz i budowlaniec.
Według raportu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound), kobiety nie podejmują pracy w tych samych sektorach gospodarki co mężczyźni. Branżami, w których – pod względem liczby pracowników – dominują panowie są m.in. budownictwo, sektory elektryczny i metalurgiczny, transport, produkcja oraz rolnictwo. Kobiety najczęściej pracują w usługach, nieruchomościach czy branży turystycznej.
Krzywdzące uproszczenia
Jak wynika z badania Grupy Progres, określenia „męski” i „kobiecy” zawód, 80 proc. pań uważa za stereotypowe, odmiennego zdania jest 20 proc. z badanych. Mimo wielu wyzwań wynikających – m.in. z uogólnień i uprzedzeń – panie coraz śmielej myślą o podjęciu pracy w branżach, w których obecnie są mniejszością. Większość z nich (63 proc.) nie zgadza się z twierdzeniem, że niektóre zawody powinni wykonywać jedynie mężczyźni, a niektóre tylko kobiety. Natomiast 37 proc. pań jest zdania, że są profesje, które powinny być dedykowane jednej płci – do tych „męskich” zalicza m.in. te wymagające siły fizycznej i dźwigania ciężkich rzeczy.
Charakter do pracy
Według kobiet – ankietowanych w badaniu Grupy Progres – ich indywidualne cechy charakteru i umiejętności predysponują je do wykonywania wielu „męskich” zawodów. Panie najlepiej sprawdziłyby się jako mechanik samochodowy, spawacz i budowlaniec (najczęściej wymieniane zawody). Inne z profesji wskazywanych przez kobiety to kierowca samochodu ciężarowego, tester oprogramowania i żołnierz zawodowy.
Co więcej, kobiety nie ograniczają się jedynie do życia zawodowego i przyznają, że – w życiu prywatnym – wykonują czynności funkcjonujące w świadomości społecznej jako domena panów (67 proc. badanych) W pierwszej dziesiątce – najczęściej wskazywanych – znalazły się wizyta u mechanika samochodowego, wymiana żarówek czy oleju w aucie, prace remontowe tj. drobne naprawy w mieszkaniu, szpachlowanie, wymiana wtyczki, malowanie, tapetowanie, skręcanie mebli, wymiana uszczelek, naprawa sprzętu domowego. 33 proc. kobiet, które nie wykonuje „męskich zajęć” uzasadnia swoją odpowiedź tym, że nie ma praktyki w tego typu działaniach, dlatego prosi o pomoc panów z najbliższego otoczenia lub wie, jak to zrobić, ale tego typu działania zleca partnerowi.
W informacji wykorzystano wyniki badania Grupy Progres „Kopernik była kobietą” przeprowadzonego w lutym na reprezentatywnej grupie 1 000 kobiet aktywnych zawodowo.
W skład Grupy Kapitałowej Progres wchodzą spółki w całości z polskim kapitałem, z których najstarsza na rynku funkcjonuje od 2002 roku. Grupa wspiera przedsiębiorstwa w całej Polsce w zakresie pracy tymczasowej (Progres HR), doradztwa biznesowego i szkoleń (Progres Consulting), rekrutacji stałych (Progres Permanent Recruitment), a także optymalizacji procesów i kosztów zatrudnienia (Progres Advanced Solutions). Rocznie zatrudnia ponad 28 tysięcy pracowników i realizuje 1,5 tysiąca projektów rekrutacyjnych. Posiada kilkadziesiąt oddziałów w Polsce i zagranicą.