Świąteczne prezenty dla pracowników 2025 – finansowe benefity, paczki i wsparcie w codziennych obowiązkach hitem tego roku
Tegorocznym hitem świątecznych benefitów dla pracowników pozostają prezenty finansowe – premie i bony, choć nadal bardzo popularna jest klasyczna paczka świąteczna. Coraz częściej firmy stawiają też na rodzinne wydarzenia, praktyczne usługi ułatwiające codzienne przygotowania do świąt oraz wsparcie zdrowotne i psychiczne. Alkohol, który kiedyś był niemal standardowym elementem paczek, pojawia się dziś dużo rzadziej, wynika z analiz Grupy Progres.
- Boże Narodzenie jest najważniejszym momentem w roku pod względem firmowego doceniania pracowników; Wielkanoc wypada pod tym względem słabiej.
- Najpopularniejsze świąteczne benefity to premie finansowe, bony oraz klasyczne paczki świąteczne.
- Alkohol w paczkach pojawia się coraz rzadziej ze względu na większą dbałość o inkluzywność i zdrowie pracowników.
- Rośnie za to znaczenie benefitów wspierających zdrowie i dobrostan – pakietów medycznych, konsultacji specjalistów, programów wellbeingowych.
- Firmy coraz częściej oferują też upominki związane z własną branżą (np. produkty spożywcze, kosmetyki, akcesoria elektroniczne).
- Popularne są również rodzinne wydarzenia, takie jak bilety na spektakle świąteczne czy karnety na lodowisko.
- Pracodawcy finansują też praktyczne usługi ułatwiające przygotowania do świąt, m.in. zakupy, sprzątanie czy przygotowywanie potraw.
- W wielu firmach pracownicy są angażowani w wybór prezentów poprzez ankiety – najczęściej wybieraną formą pozostaje gotówka.
W tym roku pracownicy wielu firm mogą liczyć na świąteczne upominki – część z nich otrzymała już benefity przy okazji Mikołajek, inni będą musieli jeszcze chwilę poczekać na swoje paczki, premie czy bony. Aż 88% firm biorących udział w badaniu Better Workplace deklaruje, że w jakiś sposób celebruje święta Bożego Narodzenia. Z analiz Grupy Progres wynika, że najczęściej wybieraną formą docenienia zespołu są premie finansowe oraz bony i karty przedpłacone, zwykle o wartości 100–150 zł, choć zdarzają się także wyższe kwoty. Dużą popularnością cieszą się również klasyczne paczki świąteczne, w których dominują produkty spożywcze. Potwierdzają to dane Betterm Workplace: 46% firm przygotowuje paczki dla pracowników lub kontrahentów, 40% wręcza premie finansowe, a 78% organizuje firmowe wydarzenia świąteczne.
– Firmy coraz częściej podążają za zmieniającymi się trendami i oczekiwaniami pracowników. Chcą, by świąteczne prezenty były uniwersalne, praktyczne i dopasowane do różnych stylów życia. Alkohol, który kiedyś był standardem, pojawia się dziś znacznie rzadziej. To efekt większej dbałości o inkluzywność, profesjonalny wizerunek i zdrowie pracowników, ale też rosnącej popularności benefitów, które realnie ułatwiają codzienne życie – mówi Iwona Wieczyńska, Dyrektorka Regionu Grupy Progres.
Czym chata bogata
Coraz więcej firm stawia również na wykorzystanie własnych zasobów. Wśród świątecznych prezentów pojawiają się więc upominki charakterystyczne dla branży pracodawcy – producenci żywności przygotowują paczki z własnych produktów, a zakłady przetwórstwa rybnego wręczają pracownikom nawet 1–2 kg łososia, który co roku budzi ogromne zainteresowanie. Firmy kosmetyczne kompletują świąteczne zestawy pielęgnacyjne, producenci elektroniki dodają drobny sprzęt lub akcesoria, a przedsiębiorstwa z branży home & living obdarowują pracowników praktycznymi elementami wyposażenia domu.
Czas z bliskim i wyręczanie w codziennych obowiązkach w prezencie
Popularnością cieszą się też rodzinne wydarzenia, które pozwalają pracownikom spędzić czas z bliskimi i oderwać się od codziennych obowiązków. Firmy fundują bilety na widowiska takie jak „Disney on Ice” czy „Dziadek do Orzechów”, które mają wprowadzić w świąteczny nastrój, a także karnety na lodowisko ważne do marca 2026 roku, dzięki czemu pracownicy mogą cieszyć się aktywnym czasem z rodziną, nawet po przerwie świąteczno-noworocznej.
Na tym nie koniec, firmy idą o krok dalej, wykupują dla pracowników pakiety praktycznych usług, które realnie odciążają ich w przedświątecznym zamieszaniu – od pomocy robieniu zakupów i sprzątaniu mieszkania po przygotowywanie potraw. Inwestują również w inicjatywy wspierające zdrowie i dobre samopoczucie, zarówno fizyczne, jak i psychiczne, w postaci pakietów medycznych, konsultacji specjalistów czy programów wellbeingowych.
– Drugi rok z rzędu obserwujemy, że firmy angażują pracowników w wybór świątecznych upominków poprzez głosowania i ankiety. Wyniki są jednoznaczne – zdecydowanym faworytem pozostaje gotówka, ale coraz częściej pracownicy doceniają też praktyczne i wspierające benefity, które pomagają im zadbać o siebie i swoich bliskich. To pokazuje, że w okresie świątecznym ważne jest nie tylko podarowanie prezentu, ale też odpowiedź na realne potrzeby zespołu i możliwość spędzenia czasu w spokoju, bez dodatkowego stresu związanego z przygotowaniami do Wigilii – mówi Iwona Wieczyńska, Dyrektorka Regionu Grupy Progres.
Boże Narodzenie coraz wyraźniej wyróżniają się na tle innych okazji – zdecydowanie częściej niż Wielkanoc wiążą się z prezentami i docenieniem pracowników. „Zajączek w firmie” w porównaniu ze świątecznymi paczkami czy premiami nie cieszy się taką popularnością. W wielu firmach grudzień to jedyny okres w roku, który obchodzony jest z prawdziwą pompą i świątecznym rozmachem. To czas, kiedy firmy mogą pokazać, że dbają o zespół, a świąteczne prezenty stają się elementem budowania kultury organizacyjnej.