Przełożony umyje okna i zajmie się dzieckiem pracownika
Przełożony umyje okna i zajmie się dzieckiem pracownika
Obecna sytuacja gospodarcza sprawia, że coraz więcej firm wspiera swoje zespoły w bardzo szerokim zakresie. Pomoc nie zawsze dotyczy zwiększenia wynagrodzenia czy premii. Często ma też inną formę – pozapłacową. Przełożeni oferują nie tylko standardowe benefity. Idą o krok dalej, płacą za zakupy, zajęcia medytacyjne, sprzątanie mieszkania, porządkowanie nagrobków bliskich, opiekę nad dzieckiem, a nawet rodzicami pracownika jeśli wymagają oni wsparcia.
Wzrost kosztów prowadzenia biznesu i zatrudniania jest coraz bardziej odczuwalny dla pracodawców. Wielu z nich, mimo nadchodzącej recesji na rynku, musi działać, inaczej będzie musiało zamknąć swój biznes. Rosnąca liczba firm zaczyna kompleksowo dbać o zespół, bo wie, że bez pracowników nie przetrwa. Jednak kadra w erze niepewności, jak nigdy wcześniej, potrzebuje stabilizacji i bezpieczeństwa, a także dodatkowej opieki ze strony pracodawcy, która coraz częściej wykracza poza standardowe działania.
Vouchery zakupowe, karty sportowe, zajęcia medytacyjne oraz joga to jedne z najpopularniejszych dodatków pozapłacowych wybieranych przez pracowników polskich firm w pierwszym półroczu br. – wynika z raportu Wyprzedzić trendy. Trendbook HR Managera na rok 2023 platformy Worksmile. Tylko na tej aplikacji w ciągu 6 miesięcy 2022 r. nasi rodacy (aktywni zawodowo) zanotowali łącznie prawie 4 miliony aktywności obejmujących ponad 100 różnych form odpoczynku i spędzania wolnego czasu. Chętnie oddawali się działaniom relaksacyjnym i wyciszającym, odbyli prawie 42 tys. praktyk jogi oraz ponad 33 tys. sesji medytacyjnych.
Do benefitów cieszących się obecnie największą popularnością – wśród osób, które same decydują o tym, jakie dodatki do wynagrodzenia otrzymają od firmy – należy też wsparcie finansowe udzielane przez pracodawcę w formie konkretnych usług. Najczęściej w postaci dodatkowego ubezpieczenia oraz pakietów medycznych, ale też zakupów. Najpopularniejszymi sklepami i platformami, gdzie pracownicy realizują środki otrzymane od pracodawców w ramach kafeterii benefitów jest Allegro.pl, Biedronka, Empik, Pyszne.pl i Decathlon (dane Worksmile).
– Wiele organizacji zaczyna zwracać uwagę i dbać również o prywatny czas oraz życie pracownika. Opieka przełożonego nie zaczyna się w biurze o godz. 8. i nie kończy o 15. Analiza naszych danych wyraźnie pokazuje, że wsparcie firm coraz częściej przenosi się też do mieszkań pracowników. Do tej pory musieli oni sami dbać o załatwianie spraw życia codziennego. Obecnie tym obszarem obowiązków domowych zajmuje się ich przełożony, a dokładnie usługodawca, któremu szefowie płacą za zrealizowanie działania wybranego przez pracownika. Polacy, którzy mają tego typu wsparcie, nie muszą już sprzątać mieszkania czy myć okien, bo zrobi to za nich ktoś inny – mówi Przemysław Mroczek, SeniorApp. – Co więcej, gdy obowiązki zawodowe wymagają przebywania poza domem dłużej niż zwykle lub w nietypowych godzinach, przełożony na ten czas zapewnia pracownikowi nianię dla dziecka, zadba też o czworonoga, a jeśli bliscy są w potrzebie, to zaopiekuje się także np. starszymi rodzicami – dodaje Przemysław Mroczek, SeniorApp.
Taka forma wsparcia, mimo że wykracza poza sferę zawodową, cieszy się rosnącą popularnością wśród osób aktywnych zawodowo. Z raportu SeniorApp wynika, że najczęściej wybierają oni pomoc w sprzątaniu mieszkania, myciu okien, robieniu zakupów, drobnych naprawach typu „złota rączka", czy w pracach ogrodowych. W październiku – wśród pracowników korzystających z benefitów kafeteryjnych – wzrosło zainteresowanie usługami porządkowymi na cmentarzu (mycie nagrobka i sprzątanie obszaru wokół niego, z wliczonym dojazdem, środkami myjącym oraz dokumentacją fotograficzną po wykonaniu usługi).
– Otwarcie rynku pracy sprawiło, że przedsiębiorcy w Polsce siłą rzeczy zostali zmuszeni do wprowadzenia standardów obecnych w światowym biznesie. Myślę, że to się udało. Jeśli chodzi o wdrażanie dedykowanych programów benefitowych, pracodawcy wykonali już pierwszy, najtrudniejszy i najbardziej potrzebny krok — zrozumieli potrzebę wsparcia pracowników, szczególnie w tych trudnych czasach. Oczywiście z benefitów częściej korzystają korporacje niż np. przedsiębiorcy prywatni. Jednak to nie jest regułą, bo wiele osób bez względu na miejsce pracy poszukuje wsparcia u pracodawców, a w obecnej sytuacji gospodarczej liczą na wsparcie finansowe w każdej formie – mówi Tomasz Chaciński, CEO Worksmile. – Uważam, że przyszłością firm jest wellbeing finansowy, czyli zabezpieczenia poczucia komfortu i dobrostanu finansowego pracowników, w skład którego wchodzą: umiejętność zarządzania pieniędzmi, realizacja celów finansowych oraz brak stresu na myśl o aktualnym i przyszłym stanie konta. Tu z pomocą przychodzą m.in. benefity kafeteryjne. By jednak skutecznie odpowiedzieć na potrzeby pracowników w tym zakresie, pracodawca powinien je poznać, a także wprowadzić edukację finansową, która umożliwi zwiększenie świadomości i odpowiedzialności związanej z osobistymi wydatkami – zaznacza Tomasz Chaciński, CEO Worksmile.
SeniorApp to startup i twórca platformy, której celem jest przekraczanie barier technologicznych w łatwym i intuicyjnym systemie codziennej pomocy dla osób starszych i niepełnosprawnych, w myśl zasady: “Technologia dla Seniora”. Aplikacja, w łatwy i bezpieczny sposób, umożliwia osobom potrzebującym znalezienie pomocy i wsparcia, w krótkim czasie, w swoim sąsiedztwie. Jednocześnie, pozwala osobom chcącym pomagać na zaoferowanie swojej pomocy, aktywizuje także osoby bezrobotne i daje szansę na dodatkowy dochód.